CENTRUL DE INSTRUIRE

Doina

Centrul de instruire  din cadrul Institutului de Resurse și Analize Juridice, a fost instituit în baza Regulamentului cu privire la organizarea și funcționarea Centrului de Instruire din cadrul IRAJ aprobat prin decizia nr. 4 din 10.11.2020.

REGULAMENTUL
cu privire la organizarea și funcționarea
Centrului de Instruire din cadrul IRAJ

 

  1. DISPOZIŢII GENERALE
  2. Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea Centrului de Instruire din cadrul IRAJ stabileşte modul de constituire și atribuţiile Centrului de instruire din cadrul IRAJ (în continuare – Centrul de Instruire) și reglementează activităţile de formare profesională continuă la IRAJ (în continuare IP Institutul de Resurse și Analize Juridice).
  3. Formarea profesională continuă ca parte componentă a învăţării pe tot parcursul vieţii în Republica Moldova este reglementată de următoarele acte normative:
  • Constituția Republicii Moldova adoptată la 29.07.1994, art. 35 – Dreptul la învățătură;
  • Codul Educației al Republicii Moldova nr. 152 din 17.07.2014, Titlul VII – Învățarea pe tot parcursul vieții;
  • Codul Muncii al Republicii Moldova nr. 154-XV din 28.03.2003 Titlul VIII – Formarea profesională;
  • Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 193 din 24.03.2017 și nr.104 din 27.02.2019 pentru aprobarea și modificarea Regulamentului cu privire la formarea continuă a adulților;
  • Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 191 din 22.04.2015 Cu privire la Agenția Națională de Asigurare a Calității în Învățământul Profesional;
  • Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 616 din 18.05.2016 Cu privire la aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calității în vederea autorizării de funcționare provizorie și acreditării programelor de studii și a instituțiilor de învățământ profesional tehnic, superior și de formare continuă;
  1. MISIUNEA, DIRECŢIILE DE ACTIVITATE, FUNCŢIILE DE BAZĂ, ATRIBUŢIILE/OBLIGAŢIILE ŞI DREPTURILE CENTRULUI DE INSTRUIRE

 

  1. Misiunea principală a Centrului de Instruire constă în oferirea serviciilor educaţionale de formare profesională continuă de calitate solicitate de beneficiarii formării profesionale continue: persoane fizice, întreprinderi, funcționarii publici, instituțiile publice și alte persoane cointeresate în actualizarea cunoştinţelor sau obţinerea de noi cunoştinţe şi competenţe necesare în perfecţionarea sau recalificarea profesională în vederea integrării active pe piaţa muncii.
  2. Formarea profesională continuă a adulților se organizează ținându-se cont de nevoile angajatorilor, de competențele generale ale adulților, de cerințele înaintate pentru funcțiile pe care aceștia le exercită și de posibilitățile lor de promovare sau încadrare în muncă.
  3. Formarea profesională continuă se realizează în baza următoarelor principii:
  • asigurarea caracterului anticipativ şi a continuităţii în activitatea de formare-dezvoltare a personalităţii umane;
  • adaptarea programelor de formare profesională la cerinţele beneficiarilor serviciilor educaţionale şi a societăţii în continuă dezvoltare;
  • pregătirea personalităţii în vederea adaptării optime la condiţiile de schimbare în economia naţională, progresului tehnico-ştiinţiific şi a sistemului educaţional.
  1. Formarea profesională continuă în conformitate cu Regulamentul cu privire la formarea continuă a adulților se realizează prin:

recalificare – pregătire/instruire profesională pentru obținerea unei noi calificări profesionale sau a unei noi meserii;

calificare suplimentară – obținere de cunoștințe și deprinderi necesare pentru activitatea profesională la o nouă specialitate/specializare corespunzătoare aceluiași domeniu general de studii sau formare profesională, în baza aceluiași nivel conform Clasificării Internaționale Standard a Educației din 2011 (în continuare – ISCED);

specializare – obţinere de cunoştinţe şi deprinderi într-o arie restrânsă din sfera de cuprindere a unei ocupaţii sau profesii;

policalificare – calificare care asigură unei persoane posibilitatea de a presta mai multe tipuri de activități profesionale;

perfecţionare – pregătire profesională care conduce la dezvoltarea sau completarea cunoștințelor, deprinderilor sau competențelor profesionale ale unei persoane care deține deja o calificare;

  1. Direcţiile principale de activitate a Centrului de Instruire:
  • studierea necesităţilor de formare profesională a beneficiarilor serviciilor educaţionale, inclusiv a întreprinderilor şi instituţiilor publice;
  • formarea profesională continuă a personalului din economia naţională;
  • formarea profesională continuă a cadrelor didactice;
  • formarea formatorilor pentru centrele specializate de formare continuă;
  • perfecţionarea şi recalificarea şomerilor şi a persoanelor în căutarea locurilor de muncă;
  • instruirea extracurriculară a studenţilor;
  • colaborarea Centrului de Instruire cu sectorul real al economiei naţionale;
  • cercetări ştiinţifice şi implementarea rezultatelor în domeniul instruirii adulţilor.
  1. În activitatea sa, Centrul de Instruire promovează principiile democratice, transparenţa, stimularea materială şi morală a subdiviziunilor şi persoanelor în activităţile de organizare a formării continue şi realizare a procesului de instruire.

 

III.    ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CENTRULUI DE INSTRUIRE

  1. Centrul de Instruire din cadrul IRAJ este o subdiviziune didactico-științifică și administrativă, fără personalitate juridică din cadrul IRAJ, cu activitate bazată pe organizarea activățății de formare profesionala continua a adulților, în baza programelor de formare profesionala continua aprobate de MECC, organizarea seminarelor, trainingurilor, meselor rotunde, conferințe precum și activități specifice de cercetare științifică.
  2. Centrul de Instruire din cadrul IRAJ este condus de către șef care este numit de către Președintele IRAJ.
  3. În cazul lipsei/absenței șefului Centrului de Instruire, conducerea activiății este asigurată de către Președintele IRAJ.
  4. În cadrul Centrului de instruire, la propunerea șefului Centrului de Instruire pot fi create secții, direcții și catedre.
  5. Procesul de instruire/cercetare din cadrul Centrului de Instruire este asigurat de către cadre didactice, formatori, experți, cercetători științifici (de toate categoriile) precum și specialiști din diferite ramuri ale economiei naționale,
  6. Cheltuielile ce ţin de instruire/perfecţionare/recalificare le acoperă întreprinderea sau organizaţia care a delegat cursantul la Centrul de Instruire. În cazul când instruire/perfecţionarea/recalificarea se face prin sponsorizare sau din proprie iniţiativă a cursantului, cheltuielile legate de instruire/perfecţionare/recalificare sunt suportate de persoana cointeresată.

 

  1. ORGANIZAREA PROCESULUI DE INSTRUIRE LA CFC
  2. Centrul de Instruire din cadrul IRAJ își realizează scopurile prin:

15.1. Cursuri;

15.2. Calificare suplimentară, recalificare, perfecţionare, policalificare sau specializare;

15.3. Stagii de practică şi specializare în unităţi din ţară sau din străinătate;

15.4. Învăţare la locul de muncă;

15.5. Seminare, conferinţe, mese rotunde, ateliere și cursuri de formare continuă la distanţă.

  1. Programele de formare profesională continuă vor cuprinde toate elementele constituente descrise în Metodologia de elaborare a programelor și curriculum-lui din cadrul învățării pe tot parcursul vieții aprobată prin ordinul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării nr. 70 din 25.01.2019.

 

  1. Planurile de învăţământ şi programele se elaborează de către Centrul de Instruire și se prezintă pentru aprobare Președintelui IRAJ.

 

  1. Tematica seminarelor, conferințelor și meselor rotunde avînd un număr redus de ore nu se prezintă spre coordonare MECC și autorizării provizorii și/sau acreditării.
  2. Programele de formare profesională continuă pot fi structurate pe module. În cazul organizării cursurilor de formare profesională la care participă persoane defavorizate din punct de vedere social şi economic, programele se vor adapta la situaţia acestora, astfel încât să asigure accesul lor egal şi nediscriminatoriu la formarea profesională.
  3. Înscrierea la cursurile de formare continuă se efectuează în baza cererii personale a cursantului şi contractului privind acordarea serviciilor de formare continuă.
  4. Perfecţionarea şi recalificarea cadrelor poate fi efectuată cu instruire cu frecvență la zi, mixtă cu elemente de formare la distanță, cu extragerea parţială sau totală din câmpul muncii, fără extragerea din câmpul muncii (seral sau în timpul când întreprinderea nu funcţionează).
  5. Organizarea activiății de instruire, cercetare are loc în cadrul IRAJ, la sediul solicitantului sau în regim on-line.

 

VII.   ACTIVITATEA FINANCIARĂ A CENTRULUI DE INSTRUIRE

  1. Activitatea financiară este reglementată de actele legislative în vigoare, Statutul IRAJ, deciziile/ordine ale conducerii IRAJ şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a Centrului.
  2. Studiile de formare continuă se efectuează contra plată şi sunt achitate de solicitanţi: persoane fizice sau persoane juridice.
  3. Veniturile provenite din activitatea de formare profesională continuă se constituie din următoarele surse:

 

  1. a) din acordarea serviciilor de formare continuă din contul comenzii de stat;
  2. b) din taxele de instruire achitate de către beneficiari;
  3. c) din mijloace provenite din proiectele naționale și/sau internaţionale;
  4. e) din alte surse de finanţare prevăzute de legislaţia în vigoare.

 

  1. Remunerarea colaboratorilor Centrului de Instruire se efectuează din sursele financiare acumulate ca rezultat al activităţii lor în conformitate cu legislaţia în vigoare.
  2. Remunerarea muncii a formatorilor – profesorilor ce asigură procesul de instruire se efectuează în conformitate cu devizele de cheltuieli.
  3. Stimularea individuală a colaboratorilor Centrului de Instruire se efectuează din sursele de rezervă.
  4. Taxa de studii la programul de instruire este propusă, în baza unui deviz, de către coordonatorul programului, cu avizul șefului centrului de Instruire, contabilului și aprobată de către Președintele IRAJ.
  5. La solicitarea justificată a solicitanților, taxa de studii poate fi redusă în măsura posibilității acoperirii cheltuielilor necesare pentru asigurarea procesului de studii.

 

VIII.  DISPOZIŢII FINALE

  1. Prezentul Regulament poate fi completat sau modificat prin Decizia IRAJ la inițiativa proprie sau la propunerea șefului Centrului de Instruire.

 

  1. Prezentul Regulament intră în vigoare după aprobarea lui de către IRAJ.